نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
501
-
الف
+

نقش نمایشگاه کتاب تهران در معرفی زبان فارسی به جهان

استادیار افغانستانی دانشگاه کالیفرنیا گفت: با توجه به نزدیکی زبانی و فرهنگی ایران و افغانستان می‌توان در نمایشگاه کتاب تهران ناشران افغانستانی را به‌مثابه ناشران خارجی در نظر نگرفت.

به گزارش آی فیلم 2، «خلیل‌الله افضلی» استادیار مهمان در دانشگاه کالیفرنیا و بنیانگذار مؤسسه پژوهشی «بایسنغر» در هرات، درباره نقش نمایشگاه کتاب تهران در معرفی منابع فارسی در جهان بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه در «نمایشگاه کتاب تهران» ناشران خارجی سهم ارزنده‌ای دارند گفت: نمایشگاه کتاب تهران بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه کتاب فارسی در جهان است، رویدادی که دوستداران زیادی را از گوشه و کنار دنیا به خود فرا می‌خواند.

استاد افغانستانی دانشگاه کالیفرنیا ادامه داد: همه ساله در هرات عده زیادی از علاقه‌مندان به‌صورت گروهی جهت دیدار از «نمایشگاه کتاب تهران» به این شهر سفر می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به نزدیکی زبانی و فرهنگی ایران و افغانستان، پیشنهاد داد: می‌توان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشران افغانستانی را به‌مثابه ناشران خارجی در نظر نگرفت و تلاش کرد تا آنها نیز در سالون ناشران عمومی حضور داشته باشند. 

افضلی ادامه داد: شاید حدود 80 فیصد و بلکه بیشتر آثار ناشران برجسته خصوصی افغانستان به‌زبان فارسی است و از این حیث تنها کشوری هستیم که مثل ایران در آن‌جا فارسی سخن گفته می‌شود و با همین الفبای عربی رایج در ایران در آن‌جا هم کتابت می‌شود.

وی افزود: اگر در سال‌های آینده تمهیدی سنجیده شود که کتاب‌های فارسی ناشران افغانستانی در سالن ناشران عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کنار ناشران ایرانی، به نمایش گذاشته شود، قطعاً سبب آشنایی بیشتر مردم ایران با پژوهش‌ها و آثار همزبانان خود در افغانستان خواهد شد.

بنیانگذار مؤسسه پژوهشی بایسنغر در هرات، درخصوص نقش این نمایشگاه در ارتقای روابط فرهنگی بین ایران و افغانستان گفت: «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» می‌تواند معرف آثار و پژوهش‌های افغانستانی‌ها به مردم ایران باشد.

«سی‌وچهارمین» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 20 تا 30 ثور(اردیبهشت‌) 1402 در «مصلی امام خمینی‌(ره)» و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر